Skisentre vokser frem
Som en konsekvens av at ski er blitt en aktivitet som tiltrekker seg stadig flere fra stadig bredere samfunnslag så har det også vokst frem et stort antall vintersportsteder der det utvikles all verdens forskjellige skitilbud for å kunne være relevant for så mange som overhode mulig. Det investeres store summer i slike skisentre og det er åpenbart at konkurransen dem imellom er beinhard. Det gjelder ikke bare å tiltrekke seg turister som kommer for å tilbringe en helg eller en uke på hotell eller fjellstuer. Skal et skisenter være interessant må det også ha tilbud for alle de som etablerer seg i hytter og leiligheter i trakten. For interessen for å kjøpe hytte på fjellet er stor. Man kan vel egentlig si at det har blitt en av den nye tidens statussymboler.
Trysil er hetere enn noen sinne
Trysil er et slik senter. Der har man kunnet se en jevn vekst i mer enn tretti år. Fra å være en relativt ubetydelig aktør har denne bygda som nå er mer eller mindre avhengig av turismen vokst til å bli en av de største, om ikke det største, senteret i landet. Antallet hytter i området har øket dramatisk. Det har også hoteller og leilighetskomplekser gjort. Og for å tilfredsstille alle gjestene er det investert store summer i skianlegg for små og store, proffer og amatører, nordmenn og utlendinger. Og med skianlegg menes her ikke bare slalåmbakker i alle kategorier, men også vel preparerte skiløyper langt innover i fjellet. I tillegg har man alt de som helst utover idrett på brett kan ønske seg.
Trysil kan takk sin beliggenhet for mye av sin suksess. Den relative nærhet til Oslo er viktig. Det er også det faktum at det er like lett for mange svensker å ta seg dit som det er å ta seg til et av de svenske skisentrene.