Ski og mosjon

Skitrening om sommeren?

Når det begynner å nærme seg juni og juli, da er skisesongen definitivt over de aller fleste steder i Norge. Selvfølgelig er det noen som klarer å finne de aller siste snøflekkene langt ut i mai, men det hører til unntakene. Da gjelder det å finne alternative treningsformer.

Hvordan holde formen ved like gjennom sommersesongen?

Det er faktisk ikke lenge igjen til vi får en helt egen innendørs skiarena rett utenfor Oslo. Når den er på plass kan det bli et svært godt alternativ for deg som absolutt vil ha ordentlig snø under skiene også på sommeren. Det finnes allerede noen få tilsvarende muligheter, i for eksempel Dubai og Sverige. En miniferie til Torsby, kanskje finansiert med et gunstig lån fra centum i påvente av feriepenger, kan derfor være et alternativ.

Et annet alternativ er selvfølgelig rulleski. Det har blitt alt mer populært å gå på rulleski, og det er en treningsform som er så tett som mulig på «ordentlig» ski. Samtidig må du huske at du kjører på asfalt, noen ganger også sammen med biler og andre kjøretøy. Hvis du forbereder deg nøye, og hele tiden tenker sikkerhet, er rulleski likevel en trygg treningsform.

Det finnes også en rekke spesialiserte treningsutstyr for skigåere. Det er mange som benytter seg av ulike former for stakemaskiner, som kan gi svært spesifikk trening for deg som ønsker å holde muskulaturen i overkroppen på plass. Legg merke til at det finnes flere ulike kategorier av maskiner, for mosjonister er det kanskje de noe rimeligere med stropper som er aktuelle.

Alternativ trening og hvileperioder

Så langt har vi vært innom ulike alternativer for deg som virkelig vil holde fokus på ski gjennom sommersesongen. For mange mosjonister, og profesjonelle utøvere, kan det samtidig være greit å ta et opphold fra ski. Da får kroppen lov til å restituere seg 100 %, og du får kanskje også bygget opp mentale resurser for en hard oppkjøring til neste vintersesong.

Selvfølgelig er det ikke aktuelt for en aktiv mosjonist å bare legge seg flatt ut på en strandstol hele sommeren, men det finnes mye relevant trening som du kan drive med uten å være i nærheten av ski og staver. Alle former for kondisjonstrening passer bra, men hvis du hovedsakelig fokuserer på ski skal du kanskje ikke ta verken sykkel eller løping helt ut. Se på det som et komplement til din vanlige trening på ski.

Moderat styrketrening har definitivt også en plass på sommeren, spesielt for å holde kjerne-muskulaturen vedlike. Hvis du faktisk kommer deg til en strand i løpet av sommeren, er svømming svært god trening. Da kan du faktisk trene midt i ferien, uten at resten av familien legger merke til det…